Wednesday, 24 March 2010

facism and anti-facism




ok lah. macam ni mula, kat sini aku cuba nak kongsi pasal facism dan anti-facism. setakat mana yang korang boleh terangkan facism ni? maybe setengah pendapat jawab, ia adalah kongsep bermuka-muka. atau facist dalam oxford mengatakan facist adalah golongan yang menyekutukan orang-orang politik saya kanan, which is , we all knew that it was the right path of life in choosing right.. cukup dengan bahasa penjajah, sebab idola aku adalah abid yang sentiasa menulis menggunakan bahasa malaysia dan itu adalah perjuangan memartabatkan bangsa.

"wah. tetapi aku sudah seperti bermuka-muka dengan penggunaan bahasa bukan?",
 masih lagi memilih secara racist dalam penggunaan bahasa Malaysia atau inggeris?, ini pon sudah cukup membuktikan, racism secara tidak  langsung berkaitan dan turut memainkan peranan penting dalam menentukan facism. bermuka-muka dalam memilih atau pon menilai sesuatu perkara abgi kepentingan dunia.
argh! aku dah mula nak cakap terus terang sebab aku pernah berada di suatu daerah yang di kenali dengan kehidupan jalanan dalam penentangan ( punk ), setakat mana kau nak  tentang kejadah ni? kau sendiri yang bermuka-muka dalam politik kehidupan harian kau, kau tak sedar?  kau sendiri bercanda mesra sambil bermuka-muka? ingat aku apa? buta? itu adalah salah satu apa yang aku perasaan tentang kau bila kau ada bersama?

pakatan lama yang kau telah buat dahulu kala dengan kawan baik belah saudara kau itu lah kau punya pakatan, dalam tak sedar, kau sendiri bermuka-muka. so, x payah lah nak cakap yang korang ini anti-racism yang konon nya korang ni bukan lah facism dan memperjuangkan anti-facist. hahahahaha. ( gelak atas muka )


korang sendiri yang bawa konsep ini. ok lah.
aku sendiri pon sama, aku sendiri bermuka-muka, akan tetapi aku bermuka-muka dengan kau sebab nak kau tahu mana baik tau buruk dengan kata niat nak bagi kau pengajaran. dan secara tidak langsung, ini untuk kau dan aku belajar dalam pratikal kehidupan tanpa teori yang yan g kita cara selama ini dalam kelas pembelajaran inggeris di setiap sekolah. aku bermuka-muka dengan kau atas sebab aku rasa aku tak cukup sempurna untuk hidup dengan kau, sebab aku kurang minat dengan orang yang hanya tahu mahu menang dan tidak mahu kalah, dan paling penting, sukar untuk menerima kekalahan, bila kau kalah, kau nak jugak menang. "nah ambik kau, apa aku kisah, bukan dapat piala atau pahala pon setakat main kejadah haram ni" -pusat snooker.
 aku sendiri tak paham, mengapa kau sibuk nak paham politik negara luar, team bola sepak luar, artis penyanyi luar. kau tak fikir pasal politik keliling kau? asyik sibuk dengan negara atas angin, tapi kau lupa pasal Malaysia. macam mana negara nak maju andai kata rakyat dan pemimpin sendiri asyik sibuk dengan negara luar, sedang kan Lee Chong Wei cipta sejarah pon kau tak tahu? konon lah benar kau menetang penjajahan barat akan tetapi kau sendiri sudah diperbaratkan daripada barat. " kau paham?"

bak kata si kembang, "megalomania dalam kehidupan. faham apa konsep megalomania, adalah seseorang yang masih rasa tidak cukup dengan apa yang dia ada.masih lagi tidak bersyukur dengan nikmat kurniaan yang sudah di bagi oleh sang berkuasa bumi. kenapa kau nak kuasa? nak kontrol pergerakana manusia? kau kata kau sempurna, tetapi kau tetap sama, kongsi satu udara dengan beliau, mereka dan kita. kita-kita. dua kali kita. sama dengan dua kali muka. satu kita, satu muka, tak lupa, satu malaysia.

dah, sebagai konklusi , aku nak tutup cerita nin, sebab nak mengelakkan pergaduhan perpaduan, ayuh lah rakan semua, bangkit lah, sedra lah. jangan kau tewas dengan propaganda si media amerika kerana di saat kegemilngan holywood, pembesar dajjal mata satu telah pun di sana. ayuh lah, henti daripada hina, henti dan nilai serta muhasbah minda semua, ayuh kita menuju puncak yang sama. andai kata anda tahu niat anda, anda tidak adalah masalah dalam menyukutu si facist dan anti-facist, akan tetapi, niat itu seharus nya adalah niat yang baik.


"malam  kian berlalu, kau masih di situ"

7 comments:

berok + gajah = babi said...

assalamualaikum...

pertama...
ttg perenggan pertama...
kita ada bahasa ker???
bukan ke kita semua asal dari bahasa arab...
rumi dari tentera british dulu kala...
mana yang di maksudkan bahasa melayu kita ini???

yang kedua...
perenggan kedua.
racism mmg ada dlam diri manusia...
sejak dari kecil lg kita diajar utk menjadi racist...
contohnya :
mak n ayah kita ckap jgn berkawan ngn org itu, jd kita pun xpegi la kawan ng die tu...(bukan ke tu racist???)

yang ketiga...
perenggan ketiga yang ada gambar burung babi tu...
first of all...
apa yg ka phm ttg facist???
facist...
facist adalah satu sifat yang menghindarkan diri dari meng-fuck org...
Dorg ne xkan fuck org...
tp apa yg dorg faham skg ne adalah...
anti-fa adalah satu kompromi yg meng-fuck org n meng-label org tu...
xkesah r apa sebab ny...
n dorg xna menerima apa pandangan org len...
sbb dorg pikir dorg da lama dlam scene Malaysia ne...
apa hak dorg na meng-label org???
dorg ada apa2 diploma atau degree ker???
n salah ke berkawan???
bek siar dlam berita je n ajar bdak2 jgn berkawan..
pas skolah tros blek umah..
jgn kuar dr umah da pastu...

oke...
yang ke-empat...
konsep megalomania...
sapa lah yg xbersyukur ngn nikmat yg da dpat 2...
kesian dy 2...
mo jd apa???
haji bakhil???
ikot dy r...
tp ttg kongsi udara...
kenapa dgn mksud kongsi udara???
semua hasilkan udara..
jd salah ke berkongsi udara???
udara ne klo xna kongsi sng je..
bawak satu beg plastik,,,
then bawak pkok jalan2 dlam beg 2..
ha...
2 la udara ka...
udara kene beli ke skg ne???
kenapa???
apa sebab ny???
dari mana datang soalan ne???
bagaimana terciptanya soalan ne???
tentang satu Malaysia plak...
kata satu malaysia...
tp nap maseh berkelompok2 lgi penempatan k8 malaysia ne...
yang kaya di kawasan dorg...
yg miskin di kawasan dorg...
yg india di kiri...
yg cina di kanan...
yg melayu di atas...
yg asli di bawah...
mcm tu ke satu MALAYSIA???
itu ke satu MALAYSIA???
minta maaf ak fasist!!!
FUCK AAR KALAU MACAM NE!!!...

dan yang terakhir...
untuk perenggan kelima...
oke lah...
kalau da masuk dajjal2 ne...
mmg ptt ar kne fasist...
sbb ak islam, ak na pertahankannya...
xsalah kan???
ke salah...
kalo salah bek kua dari agama gitu...
jadi free thinker...
biarpun life style ak punk...
mnom arak, ganja ke apemende lg r...
tp aku sanggup pertahankan agama aku...
sbb aku syg agama aku!!!
aku lebih sanggup mati syahid drpd bersekutu ngn org yg persendakan n perkecilkan ISLAM!!!...

itu sahaja...
sekian terima kasih...

muhammad amirul @ mirol said...

thx mates, ada benda yang betol apa yang kau ckp, dr kcil kita di asuh dalam mnjadi racist, its depend on us how 2 balanced it well..
aku da persoalan, ptot ke kta mnghentam satu sama laen? apa yang aku tulis, sbb na btaw, isu mcm ni x perlu di bangkit kan, sebab dh mmg lumrah manusia, ada sometimes..

kadang-kadang, sekali-sekale, jarang-jarang. kita kena ikot peredaran masa. aku tahu kau perjuang kan facist, bagi aku, aku pegang ke 2 nya, tapi mengikut situasi, dan apa yang terjadi, kita ada hak dalam menilai sesuatu kejadian. manusia sama jek, tapi cara berfikir berbeza.

thx mates, sbb bagi pendapat ttg satu malaysia, hidup yang masih ada kasta, mcm ne na wujud kan 1 bangsa yang sama tarafnya sedangkan kasta 2 masih ada.

dlm pnulisan ini x da kata fuck orang kan? cuma perlu protes apa yang kita x suka, akan tetapi, protes itu adalah untuk kebaikan bersama, bukan hanya kepentingan buat sesetengah individu. btol kan? dan untuk pngetahuan kalian, ini banyak mengenai kami, aku dan orang2 terdekat.

x perlulah kita nak berperang politik di sini, sebab ini bukan sayap politikal yang sebenar. jangan tewas dengan propaganda amerika, kita sepatut nya sedar apa yang perlu kita tentang. bukan nya menentang sesama manusia.

salam

abid_pm said...

Salam..

rasis dan facis.
memang manusia dicipta rasis dan fasis.
kalau rasis itu perkauman
dan fasis itu permukaaan
meungkin senang je nak paham kn?
sebab ia pinjaman dari beberapa bahasa dunia,, mungkin tafsiran kita kena bahaskan kerana pinjaman tu..

tapi sebagai manusia yang dikurniakan Islam, kita sepatutnya tau..pegangan hidup ini hanya untuk akidah Islam..

tafsiran kita bebas untuk mentafsirkan sesuatu tu ikut suka hati..di situ je sudah boleh bermulanya rasis dan fasis..cuma kita terlupa..semuanya sudah ditetapkan..ikut je yang sudah tertulis..

lelaki dan perempuan itu pun adalah rasis dan fasis..memang tak boleh lari lagi..tapi manusia hendaklah berbaik..dan akhirnya mereka berkahwin untuk mendapatkan satu keluarga...

akhirnya apabila lelaki dan perempuan bersatutubuh..menjadi satukeluarga..akhirnya daripada pelbagai keluarga tercipta berlakunya lagi satu perkauman..baik dan jahat..

ramai yang baik.ramai yang jahat..
jadi, kita mestilah berada di dalam kaum yang baik2..
supaya tertewasnya kaum yang jahat2..

kasta di Malaysia angkara british lahanat sebelum merdeka.. dasar pecah perintah..sehingga hari ini kita masih berperang dalam tanah air sendiri angkara dajjal lahanat!

kalau british itu jahat..
maka tak salah kita bersatumalaysia untuk menjadi rasis yang baik...

abid_pm said...

Salam..

rasis dan facis.
memang manusia dicipta rasis dan fasis.
kalau rasis itu perkauman
dan fasis itu permukaaan
meungkin senang je nak paham kn?
sebab ia pinjaman dari beberapa bahasa dunia,, mungkin tafsiran kita kena bahaskan kerana pinjaman tu..

tapi sebagai manusia yang dikurniakan Islam, kita sepatutnya tau..pegangan hidup ini hanya untuk akidah Islam..

tafsiran kita bebas untuk mentafsirkan sesuatu tu ikut suka hati..di situ je sudah boleh bermulanya rasis dan fasis..cuma kita terlupa..semuanya sudah ditetapkan..ikut je yang sudah tertulis..

lelaki dan perempuan itu pun adalah rasis dan fasis..memang tak boleh lari lagi..tapi manusia hendaklah berbaik..dan akhirnya mereka berkahwin untuk mendapatkan satu keluarga...

akhirnya apabila lelaki dan perempuan bersatutubuh..menjadi satukeluarga..akhirnya daripada pelbagai keluarga tercipta berlakunya lagi satu perkauman..baik dan jahat..

ramai yang baik.ramai yang jahat..
jadi, kita mestilah berada di dalam kaum yang baik2..
supaya tertewasnya kaum yang jahat2..

kasta di Malaysia angkara british lahanat sebelum merdeka.. dasar pecah perintah..sehingga hari ini kita masih berperang dalam tanah air sendiri angkara dajjal lahanat!

kalau british itu jahat..
maka tak salah kita bersatumalaysia untuk menjadi rasis yang baik...

NAZRIN CREWS said...

salam..

banyak dah komen2 dari sahabat2 tentang kasta, 1Malaysia, racist dan facist..tapi rasanye kita tertggl tentang pertanyaan sahabat kita di atas td..tentang konsep satuudara yang kita bawa..

memang semua menghasilkan udara..tapi udara jenis apa?ok..satuudara yang kami cuba kembangkan ni adalah untuk mendokong slogan 1Malaysia itu sendiri..supaya semua paham mengapa kita perlu ada perkauman dan permusuhan antara kita sedangkan kita menghirup udara yang sama..tidak pula timbul isu perkauman dan permusuhan sesama kita..

kami disini berusaha menghapuskan minda perkauman yang ada di kalangan kita..kami disini ingin melihat kejayaan agenda 1Malaysia ni..bukan untuk mengpolitikkan tapi ingin melihat isu perkauman itu tidak lagi timbul..

wassalam..

IzzIbnIbr said...

bagi saye rasis mahupun fasis ia masih diperlukan kerana kala ini terlalu ramai golongan yang sesat lagi menyesatkan. keperluan untuk menjadi ataupun mengetahui rasis dan fasis penting bagi menampan segala cobaab masa hadapan. kejujuran, kerjasama, tolak ansur memainkan peranan penting dalam hidup bermasyarakat... jangan bertelingkah kerana hal yang temeh... jangan memarahi mereka yang ingin tahu walaupun ia perkara yang mudah...

muhammad amirul @ mirol said...

andai kata kita paham erti sebenar tentang aman@peace, bagi aku, x yah kita pening kpale na paham isu ni. aku tahu, masih ada yang di luar sana memperjuangkan isu ini, wu=lupon bagi sesetengah pihak, ini bukan satu isu yang patut diketengahkan.

nas. sememang nya penulisan berkaitan satuudara akan diperjelaskan lagi. mngkin yang bertanya begitu tipikal, kerana ada yang lupa, kita manusia datng dari satu tiupan, satu angin yang kita tidak tahu mana datang nya. nnt kan di muka hadapan.


salam peace dari =)