Wednesday 10 March 2010

malam itu, malam itu!

malam itu, malam itu, kami seperti biasa melakukan aktiviti sebagai penduduk bumi. malam itu berlalu seperti sedia kala di mana kami satu udara masih berjaga sehingga fajar pagi. seperti sedia, pihak pengawal trafik di radio, tidor dan nyenyak di stesen pengawasan. tiba-tiba mereka, di kejot kan dengan panggilan kecemasan oleh satu pihak mangsa kejadian. kejadian pada malam itu, adalah kejadian kebakaran di mana seperti yang di dengari dari pihak media terdekat mengatakan, sekumpulan pelajar bermain pemetik api dan menyebabkan kebakaran tilam.

"rumah terbakar panggil bomba, bomba datang berlumba-lumba, anak kambing patah kaki, anak kambing pandai menari. "

seperti lumrah kehidupan manusia, bangkit dari tidur apabila ada kejadian pelik di mana pihak bomba datang berlumba untuk memadamkan kebakaran. kami skuad satu udara telah bergegas keluar dari bilik selepas melihat perlumbaan kereta bomba daripada jendela. kami dengan berpakaian biasa seperti penduduk yang lain keluar dari rumah untuk mengetahui tentang kejadian. mula lah, timbul pelbagai tanda tanya, apa yang terjadi? di tingkat berapa?

kami skuad satu udara bergegas untuk mengetahui apa yang sedang berlaku. wak dengan fon berkamera ( belum mampu beli video recorder), merakam kan kejadian. kami dari tingkat ats bergerak kebawah, tingkat parkir kenderaan kerana khuatir, takot jikalau ninja dan waja terbakar. dari aras 2, kami memerhati, ada tiga kereta bomba datang. hanya kerana kebakaran tilam? dari aras dua kami bergerak ke lokasi kejadian setelah mengetahui apa yang terjadi daripada jaga yang berkasut kilat, ( biarlah, baru naik pangkat atau naik gaji). dengan menggunakan lif, kami naik ke tingkat sebelas untuk mengenal pasti kebenaran si pemberita media prima jaga.

setiba nya di atas, kami melihat, ramai pelajar yang menginap di asrama bukit ini bermain air. mungkin bomba sempat padamkan api. tapi yang pelik, semasa keluar dari rumah, kami tidak nampak walau seorang pon ahli bomba dan penyelamat menaiki tangga. itu satu tanda tanya.
kami mengambil keputusan untuk pulang dan kembali menunggu lif untuk turun. dan kami menaiki lif yang sama dengan skuad penyelamat. dan bermula lah dialog ,

mamak ; "apelah budak-budak ni, baru duduk sekejap dah na main2. cyan pakcik bomba ni dtg mlm2.",
p'cik pakai seragam ; "korang na g mana budak2?."
mamak ; "turun la."
p'cik pakai seragam ; "korang ni mcm ape, ada kes bukan na berlari turun, ni kan pulak nak sibuk pergi tengok, BANGSAT

skuad satu udara tercengang dan..

salah seorang ahli skuad menjawab ; "bagaimana dengan pak cik ni , sy x buta, sy ingat signboard kt depan lif, jangan gunakan lif semasa kebakaran."
ahli skuad ; "jangan gunakan lif semasa kebakaran, gunakan tangga"
mamak ; " sebab lif na digunakan oleh bomba semasa kebakaran"


huhuhu.. bomba guna lif semasa kebakaran.
adakah ia benar akan kebakaran?
"weh, rokok tu terbakar"

kami bangsat sangat ke? kenapa belia muda yang ingin mengetahui sesuatu kejadian melalui satu cabaran kerana ingin mencari kelainan, di kasari dengan kata kesat BANGSAT oleh para petugas yang datang menyelamat.
trima kasih sebab ajar adat manusia, ttg rescue911.
bukan mintak dan berdoa pada tuhan.
kerna itulah yang sebenar nya kehidupan.
bermohon kepada tuhan bukan NINEONEONE.

bangsat kah aku? kau?

No comments: